Yerli Üretim Hava Savunma Sistemleri Askeri Araçları Nelerdir ?

Yerli hava savunma sanayi sistemleri
Siha Nedir

Hava Savunma Sistemleri

Hava Savunma, Bayraktar TB3 SİHA

Bayraktar TB3, Baykar firması tarafından geliştirilen TB2 SİHA’nın üst versiyonu olarak tasarlanmaktadır. TB3 SİHA’da, uydu kontrollü (SATCOM), yerli motor TEI-PD-170, katlanır kanat yapısı ve Aselsan CATS gibi farklı yeni elektronik ve mekanik özelliklere sahip olacaktır.

Bayraktar TB3 kısa pistlere iniş kalkış yapabilecek yapısal özellikleriyle uçuş güvertesine sahip LHD/Uçak Gemisi türündeki gemilerde de kullanılabilecek. TB3 bu özellikleriyle Silahlı İnsansız Hava Araçları kullanım konseptinde devrim niteliğinde değişikliklere neden olacaktır.

Çok Maksatlı Amfibi Hücum Gemimiz TCG ANADOLU’da TB3 Silahlı İnsansız Hava Aracı (SİHA) ve Muharip İnsansız Uçak Sistemi (MİUS)’un kullanılması planlanmaktadır.

Bayraktar TB3’ün 2022 yılında uçuş testlerine başlaması beklenmektedir.

TCG Anadolu Konuşlu Bayraktar TB3 Özellikleri

Bayraktar TB3 Özellikleri

  • Otomatik İniş ve Kalkış
  • 280 kg Faydalı Yük Kapasitesi
  • 24+ Saat Havada Kalış
  • 125 Knots 160 Knots Seyir Hızı (Maks)
  • 2.6 m Yükseklik
  • 8,35 m Uzunluk
  • 14 m Kanat Açıklığı
  • 1450 kg Kalkış Ağırlığı
  • Görüş Hattı ve Görüş Hattı Ötesi Haberleşme
  • Kısa Pistli Uçak Gemilerinden Kalkış ve İniş Kabiliyeti
  • Katlanır Kanat Yapısı
  • Yüksek İrtifada Görev

T929 Ağır Silah Helikopteri (ATAK 2)

TUSAŞ ana yükleniciliğinde, özgün olarak geliştirilen yüksek mühimmat taşıma kapasitesine sahip Ağır Sınıf Taarruz Helikopteri, sıcak hava ve yüksek irtifa, gece/gündüz ve buzlanma koşulları dahil tüm zorlayıcı görevleri gerçekleştirmek üzere tasarlanmaktadır.

Ağır Sınıf Taarruz Helikopteri sıcak ve yüksek coğrafi koşullar ile olumsuz hava koşullarında yürütülecek görevlere yönelik isterler için tasarlanmaktadır.

T929 Ağır Sınıf Taarruz Helikopteri ( ATAK 2) Kokpiti

Ağır Sınıf Taarruz Helikopteri’nin, modern aviyonik sistemleri ile benzer helikopterlere göre rekabetçi ve yenilikçi bir yapıda olması planlanmaktadır. Ağır Sınıf Taarruz Helikopteri, 1200kg mühimmat taşıma kapasitesi (lançerler hariç) ile operasyonel gereksinimleri sağlayacak şekilde tasarlanmaktadır.

T929 Ağır Sınıf Taarruz Helikopteri (ATAK 2) Motor Sich Turboşaft Motoru

T129 Atak helikopterinden elde edilen bilgi birikimi ve tecrübe ile geliştirilen T929 (Atak2) ilk uçuşunu 18 Mart 2023’te gerçekleştirecek. T929 Helikopteri uçuracak yerli motor hazır oluncaya kadar Ukrayna menşeli Motor Sich JSC firması tarafından geliştirilen  TV3-117VMA-SBM1V Series 1 Turboshaft motorun kullanılması planlanmıştır. İlk etapta 14 adet motor tedarik edilecektir.

T929 Ağır Sınıf Taarruz Helikopteri (ATAK 2)

Genel Özellikler:

  • Yüksek Mühimmat Taşıma Kapasitesi
  • Asimetrik Silah Yükleme Kabiliyeti
  • Düşük IR ve Akustik İz
  • Sayısal Kokpit Tasarımı
  • Modern Aviyonikler
  • Gelişmiş EW ve Karşı Önlem Sistemleri
  • Kaza ve Balistik Dayanımı Yüksek Tasarım

Teknik Özellikler

  • Azami Kalkış Ağırlığı: 10+ ton
  • Mürettebat: 2 Pilot
  • Mühimmat Taşıma Kapasitesi: 1.200 kg
  • Motor: 2 x 2500 shp (TV3-117VMA-SBM1V Series 1 Turboshaft)
  • Hız: 170+ Knot (315+ km/h)
  • Hizmet Tavanı: 20.000 feet
  • Hoge: 6.000 feet
  • Zırh: 12.7mm mermiye dayanıklı kokpit

Silah Sistemleri:

  • 30 mm (20 mm) Top Sistemi
  • Güdümsüz Roket (Hydra-70)
  • Hava Yer Füzesi (UMTAS, Cirit vb.)
  • Serbest Düşümlü Mühimmat (MAM-L,Bozok vb.)
  • Hava-Hava Füzesi (Siper, Stinger vb.)
  • Radar Güdümlü Füze (MMW)
  • Lazer Silahı

Kullanım Alanları:

  • Taarruz
  • Hava-Yer Muharebesi
  • Hava-Hava Muharebesi
  • Silahlı Keşif ve Gözetleme
  • Yakın Hava Desteği
  • Silahlı Eskort
  • Müşterek Taarruz Operasyonları

Üretim ve Teslimat:

  • İlk uçuş: 2023
  • Teslim: 2025
T929 Ağır Sınıf Taarruz Helikopteri (ATAK2)
T929 Ağır Sınıf Taarruz Helikopteri (ATAK2) Arka Kısım

Muharip İnsansız Uçak Sistemi (MİUS) – KIZILELMA

Baykar Savunma tarafından araştırma/geliştirme çalışmalarına başlanan jet motorlu Muharip İnsansız Uçak Sisteminin(MİUS) kavramsal Muharip İnsansız Uçak Sistemi (MİUS) tasarımları paylaşıldı.

Birçok ülkenin üzerinde çalıştığı yapay zekâya sahip İnsansız Savaş Uçakları, yüksek manevra kabiliyetleri, gelişmiş elektronik sistemleri, radarda düşük görünürlük ve faydalı yük taşıma kapasitelerindeki üstünlüklerle, muharebe sahasında gün geçtikçe daha önemli bir yere sahip olmaktadır.

Hava Savunma Sistemleri
Muharip İnsansız Uçak Sistemi (MİUS)(İnsansız Savaş Uçağı)

Baykar Savunmanın uzun yıllar kararlılıkla üzerine çalıştığı Muharip İnsansız Uçak Sistemi (MİUS) hayata geçtiğinde, hava muharebe kavramını kökten değiştireceği düşünülmektedir.  İnsansız savaş uçağı, insanlı savaş uçaklarıyla müşterek harekâtlar icra edebileceği gibi, tek veya sürü halinde kullanılabileceği de değerlendirilmektedir.

İnsansız Savaş Uçağının ilk prototipleri ses hızına yakın bir seyir süratiyle görev yapabilecek. Sonraki prototipleri ise ses hızının üstüne çıkarak süpersonik seyir hızına çıkabilecek. 1.5 tona yakın mühimmat, yakıt  ve faydalı yük kapasitesine sahip olacak.

Hava-Hava, Hava-Yer akıllı füzeleri ve seyir füzeleri taşıyabilecek. Radara az görünür tasarıma sahip olması için mühimmatlarını gövde içinde taşırken, radar görünmezliğinin ön planda olmadığı görevlerde mühimmatlarını kanat altında da taşıyabilecek.

MİUS, dikey kuyruk (stabilizatör) ve ön bölümde bulunan yatay kontrol yüzeyleri  (kanard) sayesinde yüksek G kuvveti gerektiren manevraları sorunsuz yapabilecektir. Böylelikle önleme, kaçınma ve yakın muharebe manevralarını yapay zekâ bilgisayarları sayesinde otonom olarak gerçekleştirebilecek.

Muharip İnsansız Uçak Sistemini diğer insansız sistemlerden farklı yapan en önemli özelliği ise, kısa pistli deniz platformlarına iniş/kalkış yapabilecek olmasıdır.

Muharip İnsansız Uçak Sistemi (MİUS) (İnsansız Savaş Uçağı)

İnsansız Savaş Uçağının Muharip Gücü:

  • Yakın Hava Desteği
  • Stratejik Taarruz
  • Düşman Hava Sahasının Bastırılması ve İmha Edilmesi
  • Füze Taarruzu

İnsansız Savaş Uçağının Nitelik ve Kabiliyetleri

  • Havada Kalış Süresi: 5 Saat
  • Mühimmat: Hava –Hava, Hava-Yer Füzeleri, Seyir Füzesi ve Akıllı Mühimmatlar
  • Seyir Hızı: 900 km/saat (Ses Hızı üstü – Süpersonik)
  • Maksimum İrtifa: 35.000 feet – 40.000 feet / 10-16 kilometre
  • Taşıma Kapasitesi: 1.500 kg Yakıt ve Faydalı Yük
  • Operasyonel Yarıçap: 500 Nm
  • Faydalı Yük-Sensör: Elektro-optik Hedefleme Sistemi, Çok amaçlı AESA Radar
  • İtki Sistemi: 1XAI-25TLT, 1XAI-322F veya 2XAI-322F
  • Maksimum Kalkış Ağırlığı: 600 kg
  • Kanat Açıklığı: 10 m
  • Gövde Uzunluğu: 14.7 m
  • Yükseklik: 3.3 m
  • Platform: Tcg Anadolu vb. Deniz Platformlarına İniş/Kalkış
  • Silah Yükü:  Silahlarını Gövde İçinde ve Kanat Altında Taşıyabilme
  • Manevra: Dikey Kuyruk Yapısıyla Agresif Manevra Kabiliyeti
  • Yapısal Gelişim: Yapay Zekâyla Donatılmış Filo Halinde Harekat
  • Uyarlanabilme: Dost Savaş Uçaklarıyla Görev Yapabilme (MMU ve F-16 Özgür)
  • Görünürlük: Radarda Düşük Görünürlüğe Sahip
  • Yetenek: İnsanlı Savaş Uçaklarıyla Savaşabilecek
  • Kısa Pistli Gemilerden Operasyon Kabiliyeti
  • SATCOM + Üç Yedekli LOS
  • GPS Bağımsız Seyrüsefer
  • Yüksek Manevra Kabiliyeti
  • Ses Üstü Varyant
  • Yapay Zeka Kabiliyeti ve Hava-Hava Muharebesi
  • Hata Teloranslı Üç Yedekli Sensör Füzyonu

MİUS İlk Uçuş : 2023

Saha Expo2021’in 2. gününde MİUS (Muharip İnsansız Uçak Sistemi) projesi için Ukrayna’nın önde gelen firması Ivchenko-Progress ile AI-322F Turbofan Motor Tedarik ve AI-25TLT Turbofan Motor Entegrasyon sözleşmeleri imzalandı.

AI-322F Turbofan Motor Tedarik ve AI-25TLT Turbofan Motor Entegrasyon sözleşmeleri imzalandı.

Güncel gelişmeler;

Baykar firmasının Teknoloji Lideri Selçuk Bayraktar, Milli Savaş Uçağı Bayraktar KIZILELMA’nın üretim hattına girmiş görsellerini paylaştı. Paylaşılan üretim hattı görsellerinde, Muharip İnsansız Uçak Sistemi (MİUS) Bayraktar KIZILELMA, AKINCI TİHA ve Bayraktar TB2 görünmektedir.

Muharip İnsansız Uçak Sistemi (MİUS) Bayraktar KIZILELMA

Baykar Teknoloji Lideri Selçuk Bayraktar tarafından Bayraktar KIZILELMA’nın (MİUS) kanatlarının takıldığını açıkladı.

Türkiye’nin milli ve özgün ilk insansız savaş uçağı (MİUS) Bayraktar KIZILELMA’nın ilk motor entegrasyon testi başarıyla tamamlandı. KIZILELMA adım adım emniyetli bir şekilde ilk uçuşuna hazırlanıyor. 2023 yılının ilk çeyreğinde ilk uçuşunu yapması beklenmektedir. İleri dönemlerde KIZILELMA’nın çift motorlu versiyonunun da yapılması planlanmaktadır.

Bayraktar KIZILELMA Motor Tesi
KIZILELMA Motor Testi

ALPİN, İnsansız Helikopter

Türk teknoloji şirketi Titra Teknoloji A.Ş., askeri ve sivil alandaki ihtiyaçları karşılamak amacıyla, yüksek yük taşıma kapasitesine, uçuş süresi ve menziline sahip hava aracı elde etmek için bir helikopteri insansızlaştırdı. İnsansızlaştırılan helikoptere Alpin adı verilmiştir.

Firmanın odaklandığı temel teknoloji ve çözüm, bir platformu insansızlaştırma yeteneği. 190 kilograma kadar iki insan taşıyabilen ve 3 saat kadar havada kalabilen bir platform satın alınarak, Belarus menşeli bir mühendislik firması ile işbirliği yapılarak dönüşüm süreci başlatıldı.

Helikopter üzerinde yapılan çeşitli modifikasyonlarla sonucunda; 840 kilometre uçuş menziline, 15 bin feetten fazla uçuş irtifakına sahip, 7+ saat havada kalabilen, 160 kilograma kadar faydalı yük taşıyabilen bir platform elde edildi.

Araç sivil alanda lojistik amaçlı, acil durumlarda baz istasyonu vb. görevlerde kullanılabilir iken, askeri alanda mühimmat sevkiyatı, ikmal vb görevler için kullanılabilecek.

Alpin İnsansız Helikopterinin 2021 yılının sonlarına doğru seri üretime hazır olması beklenmektedir.

ALPİN İnsansız Helikopter Platformu

ALPİN İnsansız Hava Aracı Özellikleri:

  • 840 km menzil
  • 7 saat Uçuş Süresi (20 kg faydalı yükle)
  • 1 Saati Aşan Hover Yeteneği
  • Azami 160 kg Faydalı Yük Kapasitesi
  • 15.000+ feet İrtifa Tavanı (4.785 m)
  • Gece ve Gündüz Tam Otonom Uçuş ve İniş-Kalkış Kabiliyeti
  • Güvenli Anlık Veri ve Görüntü Paylaşımı
  • Zorlu Arazi ve Hava Koşullarında Operasyon

ALPİN Faydalı Yükler:

  • EO/IR Kamera
  • SAR/GMTI Radar
  • LIDAR
  • Hyperspectral

Alpin Teknik Özellikleri:

  • Uzunluk: 7,05 m (23,4 ft)
  • Yükseklik: 2,35 m (7,7 ft)
  • Rotor Çapı: 6,27 m (20,5 ft)
  • Kuyruk Rotor Çapı: 1,02 m (3,3 ft)
  • İniş Alanı: 20×20 m
  • İniş ve Kalkış: Tam Otonom
  • Azami Rüzgar: 50 km
  • Acil Kurtarma Paraşüt Sistemi

Kullanım alanlarından bazıları;

  • Kara harekâtlarında topçu birlikleriyle hedef paylaşım desteği
  • Askeri bölgelere mühimmat ve gıda benzeri çeşitli faydalı yüklerin taşınması
  • Yüksek irtifada yüksek çözünürlüklü kamera ve gimbal sistemiyle istihbarat, hedef tespit/gözetleme/takip desteği
  • Doğal afet durumlarında keşif, gözlem, gıda, ilk yardım vb. faydalı yüklerinin transferi
  • Haritalama ve görüntüleme uygulamaları
  • Zirai görevler
  • Meteoroloji
  • Mobil baz istasyonu

ALPİN İnsansız Helikopter Sistem Özellikleri:

  • Kullanıcı dostu arayüzü ile kullanım kolaylığı
  • Anlık rota, hız, irtifa gibi uçuş özelliklerinin atanabilmesi imkanı
  • Opsiyonlu cihazlarla görüş alanı dışında (BVLOS) uçuş
  • Havadan lazer tarama
  • Kızılötesi kamera ile gece ve gündüz görüntüleme
  • Gündüz ve EO/IR kamera görüntülerinin şifreli biçimde yer istasyonuna aktarımı
  • Şifreli veri haberleşme altyapısı
  • Yedekli aviyonik mimarisi ve otopilot sistemi
  • Modüler aviyonik mimarisi ile ilave sistemlerin kolay entegrasyon imkânı
  • Motor kaybı durumunda oto rotasyonla güvenli/acil iniş (Autorotation)
  • Paraşüt kullanımı yoluyla belirli acil durum senaryoları için güvenli/acil iniş
  • Bölge ve durum sınırlandırmalı (link kaybı vb.) otomatik eve dönüş yeteneği
  • Hassas konumlandırma yeteneği
  • GNSS aldatmacası önleme
  • Çarpışma önleme sistemleri entegrasyonu ile güvenli uçuş
  • GNSS kaybı ve özel amaçlı uçuşlar için ataletsel navigasyon (INS) kullanarak pozisyon, hız, yönelim hesaplaması (Dead Reckoning) yoluyla navigasyon imkânı
  • Kompakt boyutlarıyla hafif yük taşıma araçlarıyla taşınma imkânı
  • Birden çok yer kontrol istasyonunun kumanda edebilme ve görüntüleme alternatifi

Tıkla puan ver
[Total: 3 Average: 5]

Yorumlar

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir